Segmentatie en remarketing

Binnen advertising denken veel ondernemers dat een ‘groot bereik’ altijd beter is. Maar dit is niet altijd waar. In sommige gevallen is het beter om de potentiële doelgroep juist kleiner te maken en op te splitsen. Hiermee bereik je de mensen die van een grotere waarde kunnen zijn voor jou advertentie (wat dan leidt tot lagere CPC, hogere CTR, potentieel meer conversies, etc.) Ofwel: minder waste!

Segmenteren

Segmenteren doe je aan de hand van allerlei informatie en gegevens. Het ene kenmerk wil je misschien uitsluiten, maar een andere wil je juist meenemen. Zo zou een weddingplanner op Facebook de focus logischerwijs richten op mensen die sinds kort verloofd zijn. Andersom kan ‘ie ook een doelgroep uitsluiten die pasgeleden getrouwd is. Hiermee houd je de advertenties scherp en verspil je geen onnodig budget.

Remarketing

Een andere manier van efficiënt adverteren is door de focus te leggen op mensen waar al interactie heeft plaatsgevonden: re-marketing dus. Denk bijvoorbeeld aan een eerdere websitebezoeker. Zij zijn al eens getriggerd én er is misschien al een zaadje gepland betreft het doen van een aankoop. Dit maakt hen een veel interessantere doelgroep om nog eens te bereiken dan diegenen die nog niet van jullie bestaan afweet.