Reclameprijzen

Ben je bekend in het reclame/marketingvak dan zullen ze je bekend voorkomen: een Effie voor dit, een Lamp voor dit en weer een SPIN voor dat. En dit zijn dan nog maar drie reclameprijzen die jaarlijks terugkomen én populair zijn. Zoals de naam al zegt zijn het prijzen: bureaus kunnen deze verdienen voor bepaalde werken zoals (online) campagnes, strategieën, websites of reclameconcepten. De focus van iedere prijs is net anders en daarom leggen wij 5 grote awards hier graag even voor je uit!

Effie awards

Een wereldwijde prijs binnen marketing en reclame. Zoals de naam al een beetje zegt draait het om het effect: wat hebben jullie weten te bewerkstelligen dankzij communicatie? Door aan te kunnen tonen dat dit een doorslaggevende rol heeft gespeeld in het marketingresultaat, kun je winnen.

Enkele voorgaande winnaars: de ‘Alleen samen’ campagne voor Rijksoverheid, Zeeman met ‘Lucht’ (parfum) en Tony’s Chocolony ‘Sweet solution’ campagne met vier lookalike repen om aandacht te vragen.

Bereik, omzet, mediawaarde, handtekeningen, publicaties: cijfers die moeten aantonen dat de communicatie inderdaad effectief was.

De Effie Awards hebben 7 categorieën en reiken diverse prijzen uit: Brons, Zilver, Goud en een Leffie. Deze laatste hangt samen met innovatie, nieuwe technieken en dus een stukje lef. De volgende Effie Awards vinden plaats op 8 november 2022.

effie awards

Dutch creativity awards

Dit is een platform samengebracht door SPIN Awards en ADCN. Het hele jaar door dient dit platform als inspirerende bron voor creatieve werken. Maar ook jaarlijks worden er awards uitgereikt: ADCN Lampen en Spins. The Dutch Creativity Awards dus. De focus ligt op wereldwijde creatieve werken en hun impact. Enkele voorgaande winnaars: #together campagne van DE, “The Dark Side of Money” voor ABN AMRO en “A Piece of Ajax”.

Er zijn acht disciplines waarbinnen weer diverse categorieën zijn zoals print, branding, digital campaigns en entertainment.

The best Social Awards

Nederlandse prijzen voor al het beste op social media. Er wordt onderscheid gemaakt tussen ‘Business’ en ‘Audiences’. Al met al draait het om creatieve, innovatieve en opvallende content. Denk aan humor, maatschappelijke issues of professionaliteit. Enkele winnaars: Nikkie de Jager, Rijk Hofman, Bram Krikke maar ook STUKTV, Boos, DeSpeld en bol.com.

Zowel binnen ‘Business’ als ‘Audiences’ hanteren ze diverse categorieën. De laatste editie vond 25 mei 2022 plaats.

The Best Social Awards

San Accent

SAN wordt volledig uitgevoerd van, voor en door adverteerders. Iedere adverteerder kan zijn beste werk inzenden welk beoordeeld wordt door een andere adverteerder. Hier ligt de nadruk op het delen van kennis en ervaring om zo het marketingcommunicatievak verder te laten ontwikkelen. Enkele voorgaande winnaars: De Unlimiteds voor T-Mobile, Worry Free voor Naïf en Skeer voor Zeeman.

SAN Accent kent 12 categorieën. Hierbij kun je dus zowel werk inzenden als jurylid worden. 2 juni 2022 was de editie van dit jaar.

San Accent

Cannes Lions

Dit is toch wel het topje van de ijsberg. The International Cannes Lions International Festival of Creativity is een internationale prijsuitreiking binnen de media-, marketing, reclame- en communicatiewereld. Logo’s, muziek, websites, games, strategieën, data of hele campagnes: Cannes Lions is ontzettend breed. Enkele (Nederlandse) winnaars: “We will become Better” voor de LGBT Network, Rembrandt Tutorials voor de ING en “We are an Airline” voor KLM.

De uitreiking betreft maar liefst 28 specialiteiten over de hele wereld. De awards voor dit jaar vinden momenteel plaats: van 20 t/m vrijdag 24 juni 2022.

Cannes Lions

En er zijn er nog meer…

Grand Prix Content Marketing

The Lovie Awards

Epica Awards

Esprix Awards

Crossmedia Awards

Dutch Marketing Awards

Red Dot Design

Digital Communication Award

W3 Awards

HAFF

Dutch Interactive Awards

Wommy Awards

European Excellence Awards

DMA Awards

FWA Awards

Awwwards

European Design Awards

International Design Awards

Eurobest Awards

Digital Transformers Award

Het succes van reclameprijzen

Reclame en marketing mag dan voor sommigen ‘gewoon’ hun werk zijn en iets dat je moet doen, toch heeft dit vak de kracht iets teweeg te brengen. Of het nu humor, kennis of een mooi design is. Er gaat een hoop denkwerk aan vooraf. Met een flinke dosis creativiteit en innovatie kunnen hier hele mooie werken uit ontstaan. Het succes hoeft niet alleen voor de opdrachtgever te zijn: spraakmakende communicatie kan iets doen met de volledige maatschappij. Een ijzersterke boodschap, andere opinies of herkenbare storytelling. Zeker omdat op álle onderwerpen van toepassing kan zijn. En dat maakt het vak nou juist zo mooi.

Door dit soort reclameprijzen worden bureaus gedwongen om opvallend werk te leveren, krachten te bundelen en hun uiterste best te doen. Daarnaast werkt het als inspiratiebron. Het is daarom erg nuttig om deze awards eens in de gaten te houden en je te verdiepen in cases.