Handleiding voor een vliegende start

Google ads • Performance advertising • E-mailmarketing • display advertising

Om samen te werken hebben wij toegang nodig tot jullie accounts. Hoe je dat doet? Hieronder hebben we de nodige linkjes en uitleg op een rij gezet om dit proces zo makkelijk mogelijk te maken. Kom je er niet uit of heb je nog vragen? Neem contact op en wij helpen je graag verder!

Let op, onderstaande stappen kun je alleen voltooien als de desbetreffende accounts aanwezig zijn. Hebben jullie bijvoorbeeld nog geen Facebook of Google Tag Manager account, laat het ons dan even weten.

Google Analytics

Log in op je Google Account waarmee je Google Analytics beheerdersrechten (admin) hebt. Op de overzichtspagina zie je linksonder op het scherm een tandwieltje met ‘Beheerder’. Klik hierop om naar de beheerder-instellingen te gaan. Je komt nu in een overzicht met diverse opties, verdeeld over 3 kolommen. De linkeer kolom is voor het beheer van het Google Analytics account.

Klik op gebruikersbeheer. Om een nieuwe gebruiker toegang te verlenen klik je rechtsboven op het +symbool en kies je voor ‘Gebruiker toevoegen’. Vul ons e-mail adres in: carambamcc@gmail.com en de rechten voor bewerken, Samenwerken, Lezen en Analyseren.

analytics

Google Ads

De eerste stap is het opzoeken van jullie klant ID (of Client ID). Dit 10-cijferige nummer wordt rechtsbovenin het scherm vertoond na het inloggen bij Google Ads. Geef je Klant ID aan ons door en wij vragen toegang tot jullie Google Ads account. Vervolgens moet jij ons verzoek tot toegang accepteren!

Toegang accepteren doe je door in het menu (rechtsboven) naar ‘Toegang tot accounts’ te gaan. Daar zie je 3 tabbladen, Gebruikers, Managers en Bedrijfsinstellingen. Klik op Managers en vervolgens op Accepteren.

LinkedIn bedrijfspagina

  1. Log in bij LinkedIn met je eigen profiel.
  2. Klik rechtsboven op je profielfoto met daaronder het woordje ‘Ik’ en klik vervolgens (in het menu dat verschijnt) de LinkedIn bedrijfspagina aan waaraan je ons wil toevoegen.
  3. Klik nu (rechtsboven) op ‘Tools voor beheerders’ en dan op ‘Beheerders Beheren’
  4. Vul de namen in van de Caramba-contactpersonen die aan jouw pagina gaan werken (mocht je dit niet weten, vraag dit dan even na!)
  5. Klik rechtsonder op ‘Wijzigingen opslaan’
  6. Als dit proces niet lukt, dan moeten we even connecten op LinkedIn. Hebben we dat ook direct gedaan 🙂 
facebook

Facebook toegang geven

Eerst log je in bij de Facebook Business Manager

Vervolgens:

  1. Ga naar Bedrijfsinstellingen
  2. Klik (onder het kopje Gebruikers) op ‘Partners’.
  3. Vervolgens komt er een blauwe knop tevoorschijn met +Toevoegen
  4. Vul hier het Partner ID in van Caramba Media: 123713045773993

Er verschijnt nu een derde kolom, rechts naast de partners kolom. Hier kun je ons voor de verschillende onderdelen binnen het business Manager account toegang verlenen. (Beheerdersrechten bij ieder onderdeel kan veel mailverkeer voorkomen). Geef ons toegang tot Pagina, Advertentieaccount en Pixel.

Zie je geen derde kolom?
Klik dan op de button ‘Deel bedrijfsmiddelen’. 

Domein verifiëren op Facebook

  1. Log in bij de Facebook Business Manager.

    1. Ga naar ‘Instellingen‘ en vervolgens naar ‘Bedrijfsinstellingen‘.
    2. Hier zie je de pagina zoals je hiernaast ziet. Bij deze pagina klik je op het kopje ‘Merkveiligheid‘ en vervolgens ‘domeinen’.
    3. Dan klik je op ‘Toevoegen‘ en vul je daar jouw domeinnaam in.
    4. Je krijgt nu verschillende opties om het domein te verifiëren, je kiest voor ‘Werk de DNS TXT-informatie bij met je domeinregistrator‘.
    5. Jij (of jouw website beheerder) voegt het TXT record toe aan jouw DNS gegevens. 
    6. Klik op verifiëren.

    Let op: het kan soms even duren voordat de DNS geüpdated is. Soms moeten we een of twee dagen wachten voordat jouw domein daadwerkelijk geverifieerd is.

Google Search Console koppelen

Eerst log je bij de Google Search Console. Vervolgens:

  1. Klik op de knop “Add A Property” bovenaan de pagina
  2. Voer de URL van je website in en klik vervolgens op verder
  3. Ga naar jouw domein naam aanbieder (bijvoorbeeld: GoDaddy.com, Namecheap.com of Transip.nl)
  4. Kopieer de TXT record die je te zien krijgt bij de Google Search Console en vul deze in bij jouw DNS instellingen
  5. Wanneer deze TXT record toegevoegd is aan de DNS instellingen zal het domein geverifieerd worden bij Google in ongeveer 24 uur.

Toegang tot Google Tag Manager

Eerst log je in bij de Google Tag Manager.

  1. Ga naar ‘Accounts’
  2. Klik op de drie puntjes achter de geregistreerde domeinnaam
  3. Klik op ‘User Management’ en vervolgens op de ronde blauwe knop rechtsboven
  4. Er verschijnt nu een venster met ‘Send Invitations’. Vul hier carambamcc@gmail.com in.

Nu heeft Caramba Media ook toegang tot Google Tag Manager en kunnen we de nodige tracking codes eenvoudig installeren op de website.

 

Google tag manager
Google tag manager