Facebook reclame 2022

Adverteren op Facebook, hoe pak je dat aan? Het opzetten van een aantal advertenties is relatief gemakkelijk, maar om daadwerkelijk resultaat te behalen is andere koek! Denk aan het inrichten van de pixel, custom conversions en het opzetten van een remarketingcampagne.

Meer weten? Lees dan verder

✓ Wat kost Facebook reclame
✓ Kijkje bij de concurrent
✓ Stappenplan en tips

Facebook reclame

Facebook reclame is één van de meest toegankelijke manieren van adverteren. Het is mogelijk voor iedere ondernemer, zelfs als je een klein budget hebt. 

Het platform van Facebook is ideaal om jouw doelgroep te bereiken. Het merendeel van de Nederlanders heeft een account en de er wordt uren per dag door de app gescrold. Het grote voordeel is dat adverteren via Facebook efficiënt en kostenbesparend is, omdat je advertenties alleen wordt getoond aan mensen binnen je doelgroep.

Facebook advertentie kosten 2022

Zoals je kunt voorstellen verschillen de  uiteindelijke kosten per adverteerder. Toch kunnen we op basis van onze ervaring en benchmarks wel een schatting maken van de kosten voor jouw bedrijf.

De kosten van reclame via Facebook worden bepaald via een advertentieveiling. De inkoop van Facebook advertenties werkt volgens een veilingsysteem. Dit biedsysteem houdt een virtuele veiling voor elke advertentie. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelgroep, tijdstip, concurrentie en meer.

Hieronder een overzicht van de gemiddelde kosten voor Facebook reclame en verschillende doelstellingen. Deze kosten zijn een indicatie en kunnen afwijken.  

Kosten Facebook Adverteren Kosten per actie
Merkbekendheid €5 per 1.000 vertoningen
Websitebezoekers €0,30 tot €1,50 per klik naar de website
Kosten per sale Afhankelijk van de prijs van product of dienst

Het spel

Wat je goed moet begrijpen is dat Facebook werkt op basis van data. Het combineert machine learning met jouw input (jouw advertenties vs. hun algoritme).

Op basis van je resultaten krijg je van Facebook een ‘relevantiescore‘. Deze score laat zien hoe goed jouw advertentie aanslaat bij de mensen die je wilt bereiken. Hoe hoger de relevantiescore van je advertentie, hoe beter deze presteert. Met andere woorden… hoe hoger de relevantiescore, hoe lager je kosten per conversie,

Facebook beoordeelt uw advertenties op een schaal van 1-10. Tip: een score beneden 5 is slecht.

Advertentie relevantie

Tegenwoordig hebben we ook inzicht in de prestaties per advertentie. Op basis van de resultaten worden advertenties beoordeeld op kwaliteit, betrokkenheid en conversie. Gelukkig heeft Facebook een mooi schema gemaakt waarin je precies kunt uitzoeken wat je score betekent:

TIP: Kijkje bij de concurrent

Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Via de Facebook advertentiebibliotheek kun je precies zien welke advertenties je concurrenten inzetten. Houd dit een tijdje in de gaten en je krijgt een goede indruk welke advertenties voor hen goed lopen. Een gouden kans 🙂

Facebook advertentiebeheer

Om te starten met adverteren heb je Facebook Advertentiebeheer nodig. Deze omgeving is voor een marketeer wat een cockpit is voor een piloot. In advertentiebeheer kan je bijna alles regelen wat met het adverteren op Facebook te maken heeft. 

Het opzetten van advertentiecampagnes is een stapsgewijs proces waarbij je steeds meer instellingen kunt toevoegen. Je bepaalt de doelstelling, je doelgroep en waar de advertentie moet worden weergeven. Ook kan je meerdere advertenties tegelijkertijd beheren in Facebook advertentiebeheer. 

Naast het maken en aanpassen van de advertenties is er nog een ander heel belangrijk punt wat je kan doen met Facebook advertentiebeheer. Je kan namelijk inzien hoe een advertentie presteert! Met de juiste gegevens kan je ervoor zorgen dat er in de toekomst meer resultaat wordt behaald. 

Wil jij succesvol adverteren op Facebook? Neem contact op en wij ondersteunen bij het inrichten van een salesgerichte funnel.

6 stappen naar een Facebook advertentie

Er zijn veel keuzes die je moet maken voordat je op Facebook kunt adverteren. Elk van deze keuzes heeft invloed op de hoogte van de advertentiekosten. In een notendop:

  1. Maak een Facebook Businessmanager aan
  2. Maak een Facebook Pixel en plaats deze op je website.
  3. Maak doelgroepen en stel custom conversions in.
  4. Maak een campagne, kies de juiste doelstelling en looptijd.
  5. Maak een advertentieset, bepaal de plaatsingen en richt doelgroepen in.
  6. Maak de advertenties aan, voeg UTM’s toe en bewerk de advertenties per plaatsing.


De campagnes zijn opgezet en staan online. Wat nu? Dan begint het echte specialistenwerk. Elke zoveel dagen kun je de online advertenties bijsturen voor maximaal resultaat. Maar niet te vaak of teveel! Want dan gaat je campagne weer opnieuw de leerface in… 

Facebook reclame tips

  • Kies een goede afbeelding!

    Er wordt vaak eerst gekeken naar een afbeelding, zorg er dus voor dat de afbeelding aanspreekt en opvalt. Als je dit niet doet loop je het risico dat mensen gewoon doorscrollen. Dit zou zonde van je geld zijn.

  • Zorg voor de juiste afmetingen van je afbeelding.
    Facebook is op verschillende devices te gebruiken, het is dan niet de bedoeling dat de afbeelding op de desktop er heel anders uitziet dan de afbeelding op de smartphone, of andersom. Zorg daarom voor de juiste afmetingen.

     

  • Maak gebruik van video.

    Een afbeelding is leuk, maar video is geweldig! Met een video trek je meer aandacht, door bijvoorbeeld geluid te gebruiken. Zorg er wel voor dat je video direct zichtbaar is en niet doorgelinkt wordt naar een website of YouTube.  

  • Neem advertentiebeheer in gebruik.

    Met advertentiebeheer kan je ontzettend veel instellen op basis van verschillende doelen. Hiermee zorg je voor optimaal resultaat en de best passende functionaliteiten bij jouw doel. 

  • Stel een bestedingslimiet in.
    Door een bestedingslimiet in te stellen kom je niet achteraf voor onaangename verrassingen te staan. Je kan niet meer uitgeven dan het limiet, hierdoor heb je er geen omkijken meer naar en ben je zeker van het budget.

     

  • Bepaal het doel en de doelgroep.

    Zonder een concreet doel van de  kan jouw advertentie op de verkeerde plek komen te staan. Ook kan het bij de verkeerde doelgroep terecht komen, voorkom dit want hierdoor heeft jouw advertentie nauwelijks zin.

Next level!

Bovenstaande uitleg omvat de mogelijkheden van Facebook advertenties in een notendop. Wil je next level? Dan kun je vertrouwen op onze experts!

We zijn performance gedreven, hebben meer mogelijkheden en zullen proactief op zoek naar nieuwe kansen om jouw resultaat te maximaliseren.

Next level Facebook Marketing? Vraag een offerte aan!


Let's START

Wake up! Wat is jouw marketinguitdaging? Onze marketeers en creatives staan voor je klaar. Vraag vrijblijvend een offerte aan.👇

Waar zoeken mensen naar? Waar laat de concurrentie kansen liggen? Dankzij onze slimme SEO-strategie steeg het aantal organische bezoekers met +36.000! personen in één jaar.

De uitdaging? Een jongere doelgroep interesseren voor kunstuitleen. Het resultaat? +380 leads met één campagne. 

Dankzij onze datagedreven aanpak bouwen wij advertentiecampagnes die zich terugverdienen. Voor Fairytabs hebben we +1.000 advertenties getest om de optimale strategie te ontwikkelen. 

Contact

marketingbureau-haarlem