Wat is
data driven marketing

Google ads • Performance advertising • E-mailmarketing • display advertising
Data, ons hartje gaat er sneller van kloppen! We verrijken jouw campagnes met externe data, analyseren data voor betere resultaten én maken look-a-likes van jouw betalende klanten. Wil jij voorop lopen op het vlak van data en technologie? Lees dan verder.

✓ Wat is Data Driven Marketing?
✓ Wat doe je met data?
✓ Wat zijn de trends binnen dit thema?

Wat is data driven marketing?

Bij data driven marketing, of in het Nederlands ‘data gedreven marketing’, wordt er binnen marketing gekeken naar data.

Waar normale marketing meer is gericht op bijvoorbeeld eerdere ervaringen, kopersgedrag of gevoel, wordt er met data driven marketing alleen maar gekeken naar data.

Met deze analyses wordt informatie verkregen uit de opgebouwde data met bijvoorbeeld Google Analytics. Met deze informatie kan je campagnes beter instellen door doelgroepen toe te voegen of uit te sluiten. Bijvoorbeeld hoe oud ze zijn, welke devices ze gebruiken, hoeveel/welke pagina’s ze bezoeken en hoelang ze op de website blijven. Wil je juist niet dat een bepaalde doelgroep jouw onderneming vindt? Sluit ze dan uit.

Wat data driven marketing dus doet is dat je marketing activiteiten baseert op de feiten die je uit je data haalt.

In de basis kun je binnen online marketing overal aan de slag met data gedreven marketing. Of je nu inzet op SEO/zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren of alleen content marketing gebruikt. Data wordt hierbij het vaakst gebruikt voor:

  • E-mailmarketing
  • Zoekmachine marketing & remarketing
  • Social media marketing
  • Conversie optimalisatie (CRO)
  • Display campagnes

We kunnen extra datasegmenten toevoegen aan jouw Google-, Facebook- en Display campagnes. Door deze extra data-laag kun je de doelgroep veel gerichter identificeren. Dit gaat véél dieper dan de standaard doelgroep segmenten van bijv. Facebook. Denk aan extra data rondom inkomen, opleidingsniveau & luxe lifestyle.

Via onze in-house technologie hebben we de mogelijkheid om een CRM-upload te doen van jouw betalende klanten. Op basis van die data kan ons systeem look-a-likes vinden van jouw doelgroep op Instagram, Facebook, Nu.nl etc. Bijkomend voordeel: we kunnen bestaande klanten uitsluiten van de campagnes. Hierdoor haal je dus meer rendement uit je budget.

Wij werken publisher onafhankelijk. Dat betekent dat wij jou nooit op een domein (zoals de Telegraaf, MarieClaire of nu.nl) zullen pushen, als jouw doelgroep daar niet zit. We hebben geen verplichte inkoopafspraken. We hoeven dus geen staffels of levels te halen en kunnen dus onafhankelijk inkopen. We focussen onze campagnes dus puur op de best performing netwerken en scherpste inkoopdeals.

We werken met een lang opgebouwde whitelist waarin we alleen premium domeinen targeten. Hierdoor heb je controle op welke domeinen je advertenties uitgeserveerd worden.

Waarom jouw berijf data driven marketing moet inzetten?

Data is meten en meten is weten. Om data gedreven marketing vorm te geven, moet je weten waar jouw klanten zich bevinden. 

Het is belangrijk dat jouw merk aanwezig is op de zoekmomenten. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de customer journey in kaart brengen. Op basis van deze waardevolle informatie kun je als online marketeer en ondernemer veel betere keuzes maken voor

  • Targeting
  • Doelgroep keuze
  • Kanalen
  • Boodschappen
  • De groei van jouw bedrijf en welke richting je opgaat.
 

Een blik in de toekomst

In de komende jaren zullen we kunstmatige intelligentie volgens sommigen verder zien uitgroeien tot de meest transformatieve technologie die de mensheid ooit heeft gekend.

Sundar Pichai (CEO van Google) noemt de ontwikkeling van artificial intelligence (AI) als soort zelfs groter dan die van vuur of elektriciteit. Een ambitieus statement. Maar gezien het gegeven dat AI al wordt gebruikt om te helpen klimaatverandering aan te pakken, de ruimte te verkennen en eigenlijk alle industrieën raakt, is de onderbouwing voor dat statement zeker aanwezig.

De daadwerkelijke impact van een situatie waarbij machines in toenemende mate beslissingen nemen is nog lastig te visualiseren. Besluitvorming kan in potentie veel sneller én nauwkeuriger plaatsvinden dan als dit door mensen wordt gedaan. Tegelijkertijd worden er logischerwijs ook veel kritische vragen over deze ontwikkeling gesteld, die we nog niet allemaal kunnen beantwoorden.