Bushokjes reclame
Een sticker, flyer of reclameposter. Hierbij is reclame in bushokjes misschien wel de meest bekende reclameposter die er is. En ze zijn nog altijd succesvol. Dus denk jij aan bushokjes reclame? Wij leggen je uit hoe je dit aanpakt!
Direct de scherpste prijs ontvangen? Vraag een vrijblijvende offerte aan.
✓ Wat kost bushokjes reclame?
✓ Voorbeeldberekening
✓ Hulp bij bushokjes reclame

Reclame in bushokjes
Abri’s
Reclame is een groot onderdeel van ons straatbeeld. En dan met name de reclameposters. Je ziet ze op zuilen, muren, billboards en bushokjes. De reclame bij bushokjes noemt men ook wel abri’s. Dit zijn de beschutte wachtruimtes met een dakje en vaak een zitje.
Mupi’s
De vrijstaande posters (zonder ‘huisje’) noemt men een mupi. Deze kunnen zowel losstaand als een reclame in bushokjes zijn. Het idee van een reclame poster in een bushokje is dat deze eenvoudig te zien is. Ga zelf maar eens na hoeveel reclame bushokjes jij tegenkomt. Én dat je ook daadwerkelijk naar de reclameposter kijkt.
Het succes van (buiten) bushokjes reclame
Een reclameposter kan in een oogwenk opgepikt worden. Of je nu zelf op de bus wacht, in de bus zit of een toevallige voorbijganger bent. Het succes zit ‘m dan ook in de massa. Dit betekent natuurlijk ook dat er sprake is van waste: niet iedere ontvanger is de doelgroep. Maar dankzij het grote bereik ben je er in ieder geval zeker van je doelgroep het óók te zien krijgt. Zeker als de plaatsing en timing goed uitgekozen zijn.
Reclameposter maken
Wanneer je kiest voor reclame bushokjes, dan is dit onderdeel van je campagne. Het is, net als een online advertentie, één van de middelen die je inzet om je doelgroep te bereiken.
Juist omdat reclame in bushokjes veel gezien wordt, moet je reclameposter er goed uitzien en herkenbaar zijn. De juiste look & feel, boodschap en afzender. Zoals met al je uitingen. Een design, media of reclame bureau houdt zich veelal bezig met het ontwerpen van dit soort posters. (Psst, wist je dat wij als mediabureau ook verstand hebben van offline advertenties? Neem contact met ons op!).
Reclame in bushokjes plaatsen
Een reclamebureau is niet verantwoordelijk voor het plaatsen van de reclameposters. Dit is in handen van de distributeur (de eigenaar). Het eigendom van alle reclame op bushokjes behoort tot een mediaexploitant, bijvoorbeeld de bekendsta: JD Decaux. De meeste abri’s en mupi’s in Nederland zijn eigendom van dit bedrijf. De inhoud en het plaatsen wordt dus weer door mediabureaus gedaan die weer een samenwerking hebben met de mediaexploitant.
Dankzij ons medianetwerk kunnen hebben we de scherpste inkooptarieven voor jouw outdoor campagne.
Wat kost reclame in bushokjes?
Net als online adverteren, hangt de prijs van verschillende factoren af. Denk hierbij aan de locatie, seizoen en natuurlijk de looptijd. In steden ben je standaard duurder uit dan in kleine dorpen. Ook is er een duidelijk verschil in periode. Rond de feestdagen concurreer je met meer (specifieke) adverteerders dan in de vakantieperiode.
Nationale netwerken
Via JD Decaux kun je gebruikmaken van hun verschillende netwerkopties voor het verspreiden van jouw bushokjes reclame. Zo kun je ervoor kiezen om jouw reclameposters uit te zetten via een van hun massabereik-netwerken: Supérieur, Allure of Entree. Ook wel nationale netwerken. Hiermee heb je de grootste dominante zichtbaarheid met bushokje reclame. Uiteraard afhankelijk van het aantal vakken, kun je hier een bereik halen van rond de 6 miljoen (!).
Doelgroepnetwerken
Naast de massa-netwerken, bieden zij ook doelgroepnetwerken aan. Deze zijn onderverdeeld in Shoppers, Jongeren, Cosmetica en Film & Cultuur. Binnen elke doelgroep kan weer een specifieke doelgroep gecreëerd worden. Denk bijvoorbeeld aan een reclame in bushokjes die met name in de grote steden relevant blijkt.
Retailnetwerken
Als laatste kun je inzetten op het retailnetwerk. Ook wel point-of-sale-locaties. Hierbij kun je als retailer binnen een bepaalde straal van de winkel adverteren. Handig om de consument middels een laatste reclame poster nog de winkel in te krijgen.
Bushokjes reclame kosten BEREKENING
JC Decaux berekent hun tarief met de volgende opties:
VAKPRIJS X AANTAL X WEEKINDEX X VOLUME INDEX X NETWERKINDEX
- De vakprijs: de prijs per abri of mupi (momenteel €90,-)
- Het aantal vakken
- De weekindex: deze wordt bepaald aan de hand van populariteit en drukte zoals met de feestdagen. Zo staat de weekindex in januari op 0,75 en voor de Kerst op 1,25.
- Het volume-index: hoe groter het volume dat je afneemt, hoe lager deze is. Deze index zit tussen de 1,25 en 0,9.
- De netwerkindex: hoe specifieker, hoe duurder. Zo is het massabereik 1, en zijn de doelgroep- en retailnetwerken 1,25.
Bushokjes reclame kosten LOKAAL
Je kunt er ook voor kiezen om slechts lokaal te adverteren in steden óf zelfs op geselecteerde postcodes of specifieke locaties. Dan is de berekening als volgt:
VAKPRIJS X AANTAL X WEEKINDEX X NETWERKINDEX
- Vakprijs: de prijs per abri of mupi (momenteel €140,-)
- Aantal vakken
- Weekindex
- Netwerkindex: per stad (e.o.). Dit ligt tussen de 1 en 2 voor de steden. De selectiviteitsindex (o.b.v. postcode bijv.) is 2,5.
Dus, wil jij een reclame in bushokjes?
Snappen wij. Het bereik van dit soort reclameposters is enorm en voor ieder type merk het overwegen waard. En door de specifieke netwerken van JC Decaux kun je het zo doelgericht aanpakken.
Laten we samen aan de slag gaan met bushokjes reclame. Wij helpen je om een idee, uitwerking én uitvoer te realiseren.
Let's START
Wake up! Wat is jouw marketinguitdaging? Onze marketeers en creatives staan voor je klaar. Vraag vrijblijvend een offerte aan.👇
Waar zoeken mensen naar? Waar laat de concurrentie kansen liggen? Dankzij onze slimme SEO-strategie steeg het aantal organische bezoekers met +36.000! personen in één jaar.
De uitdaging? Een jongere doelgroep interesseren voor kunstuitleen. Het resultaat? +380 leads met één campagne.
Dankzij onze datagedreven aanpak bouwen wij advertentiecampagnes die zich terugverdienen. Voor Fairytabs hebben we +1.000 advertenties getest om de optimale strategie te ontwikkelen.