Branding

Naamsbekendheid • storytelling • merkbeleving • visuele identiteit

Waarom denken mensen heel voordelig boodschappen te doen bij de Aldi, terwijl er inmiddels goedkopere supermarkten zijn? En waarom willen mensen in de rij staan voor een relatief dure kop koffie bij de Starbucks? Branding!

puck

Wat is branding

Branding geeft mensen een reden om voor jouw merk te kiezen. Het richt zich op de emotie, het gevoel en het beeld dat iemand heeft bij een merk. Iemand kiest ervoor om zich wel (of juist niet) te associëren met jouw merk. Denk aan Apple, Tony Chocolonely én Starbucks. Maar denk ook aan de associaties bij merken als Coolblue, Lonsdale, Allstars en H&M.

Branding staat dus voor het gehele beeld dat de doelgroep van een merk heeft en gaat verder dan alleen de identiteit. Je hebt het nodig om de identiteit van jouw merk te ‘laden’. Het zorgt ervoor dat jouw merk een persoonlijkheid krijgt en hierdoor onderscheidend wordt van de concurrentie.

Marketing vindt, branding verbindt

Marketing en branding kunnen niet zonder elkaar. Branding is het verhaal, marketing is de motor. Met marketing bevorder je actief de verkoop van een product of dienst. Dankzij branding heeft de consument een voorkeur voor jouw merk.

Laat de juiste indruk achter

Voor doeltreffende branding kunnen wij het volgende bieden:

  • Bepalen van een onderscheidende positionering.
  • Ontwikkelen van een merkbelofte of payoff
  • Een herkenbare huisstijl en juiste tone-of-voice
  • Ontwikkelen van een communicatie kapstok