Branding
Naamsbekendheid • storytelling • merkbeleving • visuele identiteit
Waarom denken mensen heel voordelig boodschappen te doen bij de Aldi, terwijl er inmiddels goedkopere supermarkten zijn? En waarom willen mensen in de rij staan voor een relatief dure kop koffie bij de Starbucks? Branding!
Wat is branding
Branding geeft mensen een reden om voor jouw merk te kiezen. Het richt zich op de emotie, het gevoel en het beeld dat iemand heeft bij een merk. Iemand kiest ervoor om zich wel (of juist niet) te associëren met jouw merk. Denk aan Apple, Tony Chocolonely én Starbucks. Maar denk ook aan de associaties bij merken als Coolblue, Lonsdale, Allstars en H&M.
Branding staat dus voor het gehele beeld dat de doelgroep van een merk heeft en gaat verder dan alleen de identiteit. Je hebt het nodig om de identiteit van jouw merk te ‘laden’. Het zorgt ervoor dat jouw merk een persoonlijkheid krijgt en hierdoor onderscheidend wordt van de concurrentie.
Marketing vindt, branding verbindt
Laat de juiste indruk achter
Voor doeltreffende branding kunnen wij het volgende bieden:
- Bepalen van een onderscheidende positionering.
- Ontwikkelen van een merkbelofte of payoff
- Een herkenbare huisstijl en juiste tone-of-voice
- Ontwikkelen van een communicatie kapstok