Effie awards
Een wereldwijde prijs binnen marketing en reclame. Zoals de naam al een beetje zegt draait het om het effect: wat hebben jullie weten te bewerkstelligen dankzij communicatie? Door aan te kunnen tonen dat dit een doorslaggevende rol heeft gespeeld in het marketingresultaat, kun je winnen.
Enkele voorgaande winnaars: de ‘Alleen samen’ campagne voor Rijksoverheid, Zeeman met ‘Lucht’ (parfum) en Tony’s Chocolony ‘Sweet solution’ campagne met vier lookalike repen om aandacht te vragen.
Bereik, omzet, mediawaarde, handtekeningen, publicaties: cijfers die moeten aantonen dat de communicatie inderdaad effectief was.
De Effie Awards hebben 7 categorieën en reiken diverse prijzen uit: Brons, Zilver, Goud en een Leffie. Deze laatste hangt samen met innovatie, nieuwe technieken en dus een stukje lef. De volgende Effie Awards vinden plaats op 8 november 2022.
Dutch creativity awards
Dit is een platform samengebracht door SPIN Awards en ADCN. Het hele jaar door dient dit platform als inspirerende bron voor creatieve werken. Maar ook jaarlijks worden er awards uitgereikt: ADCN Lampen en Spins. The Dutch Creativity Awards dus. De focus ligt op wereldwijde creatieve werken en hun impact. Enkele voorgaande winnaars: #together campagne van DE, “The Dark Side of Money” voor ABN AMRO en “A Piece of Ajax”.
Er zijn acht disciplines waarbinnen weer diverse categorieën zijn zoals print, branding, digital campaigns en entertainment.
The best Social Awards
Nederlandse prijzen voor al het beste op social media. Er wordt onderscheid gemaakt tussen ‘Business’ en ‘Audiences’. Al met al draait het om creatieve, innovatieve en opvallende content. Denk aan humor, maatschappelijke issues of professionaliteit. Enkele winnaars: Nikkie de Jager, Rijk Hofman, Bram Krikke maar ook STUKTV, Boos, DeSpeld en bol.com.
Zowel binnen ‘Business’ als ‘Audiences’ hanteren ze diverse categorieën. De laatste editie vond 25 mei 2022 plaats.
San Accent
SAN wordt volledig uitgevoerd van, voor en door adverteerders. Iedere adverteerder kan zijn beste werk inzenden welk beoordeeld wordt door een andere adverteerder. Hier ligt de nadruk op het delen van kennis en ervaring om zo het marketingcommunicatievak verder te laten ontwikkelen. Enkele voorgaande winnaars: De Unlimiteds voor T-Mobile, Worry Free voor Naïf en Skeer voor Zeeman.
SAN Accent kent 12 categorieën. Hierbij kun je dus zowel werk inzenden als jurylid worden. 2 juni 2022 was de editie van dit jaar.
Cannes Lions
Dit is toch wel het topje van de ijsberg. The International Cannes Lions International Festival of Creativity is een internationale prijsuitreiking binnen de media-, marketing, reclame- en communicatiewereld. Logo’s, muziek, websites, games, strategieën, data of hele campagnes: Cannes Lions is ontzettend breed. Enkele (Nederlandse) winnaars: “We will become Better” voor de LGBT Network, Rembrandt Tutorials voor de ING en “We are an Airline” voor KLM.
De uitreiking betreft maar liefst 28 specialiteiten over de hele wereld. De awards voor dit jaar vinden momenteel plaats: van 20 t/m vrijdag 24 juni 2022.
En er zijn er nog meer…
Grand Prix Content Marketing
The Lovie Awards
Epica Awards
Esprix Awards
Crossmedia Awards
Dutch Marketing Awards
Red Dot Design
Digital Communication Award
W3 Awards
HAFF
Dutch Interactive Awards
Wommy Awards
European Excellence Awards
DMA Awards
FWA Awards
Awwwards
European Design Awards
International Design Awards
Eurobest Awards
Digital Transformers Award
Het succes van reclameprijzen
Reclame en marketing mag dan voor sommigen ‘gewoon’ hun werk zijn en iets dat je moet doen, toch heeft dit vak de kracht iets teweeg te brengen. Of het nu humor, kennis of een mooi design is. Er gaat een hoop denkwerk aan vooraf. Met een flinke dosis creativiteit en innovatie kunnen hier hele mooie werken uit ontstaan. Het succes hoeft niet alleen voor de opdrachtgever te zijn: spraakmakende communicatie kan iets doen met de volledige maatschappij. Een ijzersterke boodschap, andere opinies of herkenbare storytelling. Zeker omdat op álle onderwerpen van toepassing kan zijn. En dat maakt het vak nou juist zo mooi.
Door dit soort reclameprijzen worden bureaus gedwongen om opvallend werk te leveren, krachten te bundelen en hun uiterste best te doen. Daarnaast werkt het als inspiratiebron. Het is daarom erg nuttig om deze awards eens in de gaten te houden en je te verdiepen in cases.