Ondernemen in de metaverse

Denk jij dat de Metaverse een ver-van-je-bed show is? Think twice! De kloof tussen de echte wereld en de digitale wereld wordt steeds kleiner. En die digitale wereld? Die noemen we ‘de Metaverse’.

‘Het internet’ wordt Metaverse

Het huidige internet is eigenlijk een soort stratenboek van URL’s. De komende 5 tot 10 jaar gaat dit stratenboek zich doorontwikkelen tot een digitale wereld waarin je kunt rondwandelen en ook andere gebruikers tegenkomt. Je kunt de Metaverse dus zien als ‘het volgende internet’.

Stel je voor…

Metaverse is geen buzzword en waait niet over. Het bestaat al en er wordt elke minuut van de dag gebouwd aan ontwikkeling van winkels, sportscholen, nieuwe omgevingen, events et cetera. The sky is the limit. Laten we het concreet maken met twee voorbeelden:

Online boodschappen

Steeds meer mensen bestellen hun boodschappen online. De huidige online supermarkt is een soort boodschappenlijst met platte plaatjes van de producten. In de Metaverse kun je gewoon rondlopen in een digitale winkel. Je legt verschillende spullen in je karretje en rekent deze af met je digitale portemonnee. De volgende dag worden deze producten in de real world bij je thuisbezorgd. 

Online les

Ander voorbeeld. Op het huidige internet kun je een online cursus volgen. Via Zoom zie je alleen het hoofd van de docent die een onderwerp uitlegt. In de Metaverse stap je een digitaal klaslokaal binnen en staat de docent voor je klaar. De docent loopt rond, je kunt direct vragen stellen en socializen met andere cursisten. Denk in het verlengde hiervan ook aan virtuele werkruimtes waar je kunt vergaderen.

Hoe denkt artificial inteligence dat deze wereld eruit gaat zien? Onderstaande afbeeldingen zijn door een AI-generator gemaakt. De enige input die we aan de tool hebben gegeven zijn termen rondom de Metaverse en dit zijn de resultaten:

Marketing in de Metaverse

De Metaverse een nieuwe plek om je bedrijf te positioneren. Je kunt bijvoorbeeld een virtuele winkel, showroom of conceptstore openen. Winkelbezoekers kunnen je winkel inlopen, kleding passen en het daarna laten thuisbezorgen in real life. Of, ook leuk, geef bezoekers een virtuele rondleiding door je organisatie.

Kies voor buitenreclame

Wil je adverteren in de Metaverse? Net als in de echte wereld kun je bijvoorbeeld outdoor reclame inzetten. Hierbij verschijnt jouw advertentie in het virtuele straatbeeld. Dus op de gevel van gebouwen of op de digitale borden in het virtuele voetbalstadion.

Hierop inspelen?

We staan aan het begin van het nieuwe internet. De Metaverse bestaat en in deze parallelle wereld lopen echte mensen. Bedrijven en merken hebben nu de mogelijkheid om virtuele omgevingen te bouwen die een extra klantervaring toevoegen.

Wil jij onderdeel zijn van de Metaverse? Met onze technische kennis en ervaren 3D-developers zijn we in staat om jou als organisatie te helpen bij deze uitdaging. Laten we samen inspireren en creëren!