Online VS Offline media
Online marketing is uiteraard alles dat online is: SEO, SEA, e-mail, social media, contentmarketing en remarketing. Offline is alles buiten het web: drukwerk zoals flyers, posters en kranten, tv-commercials, verpakkingen, billboards, abri’s, radiospotjes, events en zelfs mond tot mond-reclame.
Online media
Google, Hyves, Facebook, Tumblr, maar ook Spele.nl, MSN en e-mail. Het internet heeft ons veel nieuwe ‘werelden’ gebracht. Nederlanders spenderen dan ook zo’n 4,5 uur per dag aan het internet. Stel je eens voor dat je 75 jaar teruggaat in de tijd en daar aan iemand de online-omgeving uit moet leggen. Grote kans dat je voor gek wordt verklaard.
Zoals gebleken ging de ontwikkeling van het internet gepaard met nieuwe marketingkansen. Van websites naar advertenties, e-mailverkeer en misschien wel de grootste van dit moment: social media. Op Hyves was het bereiken van je doelgroep misschien nog lastig.
Sinds de komst van Facebook, Instagram, Snapchat en TikTok móet je eigenlijk wel meegaan. Anders doet je concurrent het wel. De mogelijkheden binnen social media lijken eindeloos én de hypes en trends veranderen continu. Laat van je horen en post, film, schrijf, prikkel en verras!
Offline
Is offline dan helemaal overbodig? Hoe belangrijk online marketing ook is, er is nog steeds sprake van een offlinewereld. Ja, er zijn mensen die níet op hun telefoon zitten in de trein of op het station. En de automobilist zitten niet op zijn of haar telefoon.
Dus een billboard of abri claimen, zorgt voor een continue exposure. En zeker als deze dankzij woon-werkverkeer meerdere malen wordt gezien. Daarnaast veroorzaakt offline marketing niet zo’n overkill aan advertenties. Hiermee bestaat de kans dat je dus beter opvalt, omdat je unieker bent.
Denk aan die enorme platen aan de zijkant van een gebouw van bijvoorbeeld Oatly. Of natuurlijk de geniale inhaker over de ’tarzanbocht’ van EasyToys tijdens de Grand Prix. Absolute aandachtstrekkers en natuurlijk blijft zoiets hangen!
Men kijkt vaak ook nog eens aandachtiger naar offline media en daarmee is het de ideale manier om iets te vertellen. Zoals inhakers, kernwaarden of het merkverhaal in plaats acties, kortingen en tijdelijke deals. Dit laatste moet natuurlijk niet (als jij nu eenmaal te crazy acties hebt lopen, wil je die gewoon vertellen).
De gouden combi
Why choose when you can have both? Met marketing wil je mensen bereiken. Dit doe je door allerlei touchpoints toe te voegen. Van een advertentie, direct mail tot stickers op lantaarnpalen of flyers bij een online bestelling. Dit kan allemaal dezelfde boodschap bevatten (van een campagne), maar kan ook ieder op zich iets vertellen.
Online media is enerzijds heel flexibel inzetbaar: wie, wat, waar en voor wie? Daarnaast kun je ook nog eens real-time bijsturen. Maar anderzijds wanneer iemand bedenkt ‘even lekker offline te gaan’, wil je ze alsnog bereiken. Hier biedt offline marketing kans op zichtbaarheid. Offline marketing kun je moeilijker ‘targeten’ en hierdoor heb je misschien meer ‘waste’. Maar je bereikt in ieder geval een deel van jouw doelgroep. Daarnaast heeft offline een groter verrassingselement qua creatieve uitvoering. Je kan hier echt alle kanten mee op en een waardevolle indruk achterlaten.
Feit is in ieder geval dat de inzet van zowel online als offline media een slimme keuze is. Hoe meer touchpoints (in beide werelden), hoe meer je top of mind blijft en dit ten goede komt voor je naamsbekendheid.