Maak jouw bedrijf klaar voor Black Friday

Daar waar de zoekterm “Black Friday” in 2016 gelijk opging met “Christmas”, is het in 2020 verdriedubbeld en stijgt het kerst flink voorbij. We kunnen deze dag dus niet simpelweg meer “een vrijdag in november” noemen. Of iets als dat “alleen bekend is in Amerika” (net zoals dat Thanksgiving alsmaar meer interesse wint in Nederland). Black Friday = hot en als bedrijf kun je hier flink van profiteren. Hoe? Keep reading!
black-friday

Een goede voorbereiding is het halve werk

Begin met het maken van een planning. Hierbinnen bepaal je een strategie: welke acties ga je inzetten? Wat is je marketingbudget? Voor welke doelgroep? En via welke kanalen? Zet alvast campagnes klaar: dan hoef je het alleen nog maar in te plannen!

Daarnaast wil je meer traffic naar jouw website genereren, dus zorg dat je website klaar is. De laadsnelheid is hierbij van groot belang! Tip: goede caching van al je Black Friday-landingspagina’s is noodzakelijk. Daarnaast moeten uiteraard alle links kloppen, dus controleer deze goed.

De uitingen

We kennen ze allemaal: die mega grote, dikke rode en zwarte letters, toeters en bellen, ballonnen en vuurpijlen. Past dit binnen jouw tone-of-voice en huisstijl? Doen! Ben je eerder subtiel, elegant en zakelijk? Bedenk dan dat je beter voor een milde vormgeving kan gaan. Wees niet bang dat je er niet tussen uitspringt, want er zijn genoeg merken die voor de ‘bold’ variant gaan. Blijf bij jouw eigen identiteit en vind een middenweg in de hype en jouw merk.

De opbouw

Black Friday zou niet Amerikaans zijn als het niet een ‘overdreven’ hype met zich mee zou brengen. Dus niet alles hangt af van die ene vrijdag!

De countdown: maak bekend dat er te gekke deals aan zitten te komen. Uiteraard via mail en socials, maar ook via je ads. Binnen Google Ads kun je ad-parameters toevoegen: dynamische content. Hierbinnen activeer je de countdown feature en voilà, de timer loopt.
Pre-Black Friday deals: je laat het niet afhangen van de dag zelf! Maak de mensen van tevoren al enthousiast met jouw deals. Creëer hier een goede landingspagina met een duidelijk overzicht. Uiteraard de uitspringers het beste in beeld.
Zet iets in de spotlight: dat ene product met de állerdikste korting (zelfs al maak je een beetje verlies). Eenmaal op jouw website zal er verder geneusd worden!

og meer inzicht te bieden in het gedrag van websitebezoekers. Hieruit wordt feedback gehaald wat gebruikt kan worden om de zwakke punten van jouw website te verbeteren.

Nogmaals: Een goed begin is het halve werk

Uiteraard ben je ervan op de hoogte dat Black Friday niet de enige dag is om mee te nemen in je content- en advertentiekalender. Bovenstaande stappen kun je dus eigenlijk altijd meenemen met bijzondere (feest)dagen! Dus plan ze in, bepaal je strategie, bereid ze op tijd voor en vlammen maar!