Bereik je doelgroep met Big Data

Data, ons hartje gaat er sneller van kloppen! We verrijken jouw campagnes met externe data, analyseren data voor betere resultaten én maken look-a-likes van jouw betalende klanten.

Big data is overal. Het wordt door banken gebruikt om fraude op te sporen en door de politie om een feestende menigte in een stad te stroomlijnen. En natuurlijk binnen marketing om zo relevant mogelijk te adverteren. Een advertentie over scootmobielen wil je niet vertonen aan vrouwen van 30. 

Digital marketing een creatief vak? Niet bepaald. Onze digital marketeers zijn vooral bezig met data-analyse, optimaliseren op basis van data en zoveel mogelijk nieuwe data beschikbaar maken. 

In ons vakgebied is Big Data zilver. Kun je data omtoveren tot iets bruikbaars? Dan heb je goud!

Big data, cookies en algoritmen

Wie wat te zien krijgt wordt door algoritmen bepaald. Dit doen ze op basis van big data. Algoritmen bepalen waar je over denkt, beïnvloeden je mening en voorspellen je toekomst. 

Mensen zijn waardeloze toekomstvoorspellers, maar algoritmes doen dat een stuk beter. Wat ga je kopen, wat ga je koken en waar ga je heen op vakantie? Op basis van jouw gedrag weten de algoritmes van Meta, Amazon, Bol.com, Marktplaats en TikTok wat jij leuk vindt. Nog beter dan je beste vriend.

Oja, die cookies weer! Nou, niet per se. Cookies zijn vooral handig binnen remarketingcampagnes. Jij zoekt een robotstofzuiger en de weken daarna krijg je continu advertenties over stofzuigers te zien. Maar Big Data gaat verder dan dat. Het gaat om de grote getallen. 

Op verschillende plekken laat jij gegevens achter. Denk aan een rekentool waar je berekent hoeveel je kunt lenen voor een hypotheek. Maar ook openbare databronnen zoals KvK, Google zoekopdrachten, het weer, sterftecijfers, vluchten, CBS, gps-data uit apps, Google Maps verkeersinformatie en kadasterdata. Al deze data wordt door bepaalde partijen gebundeld en aan elkaar gekoppeld.

Een voorbeeld

Om Big Data geschikt te maken voor marketingdoeleinden worden dus diverse databronnen met elkaar gekoppeld. Stel dat we informatie van de KvK koppelen aan kadasterdata. Wat weten we dan?
  • Hoeveel medewerkers een bedrijf heeft.
  • In welke branche ze werkzaam zijn.
  • Het aantal vierkante meters van het bedrijfspand.
  • Welk energielabel dat pand heeft.
  • Of er al zonnepanelen op het dak liggen.
Dit segment met data kunnen wij voor je inkopen. Mega interessant als je zonnepanelen, warmtepompen of groene daken verkoopt. Maar ook voor pensioenfondsen en verzekeraars.

Voorbeeld, nieuwe ouders

Een ander voorbeeld. Dankzij Big Data weten we precies wie over 6 maanden een baby krijgt. Hoe we dat weten? De Blije Doos! De Blije Doos is een gratis giftbox die je kunt aanvragen als je zwanger bent. Tijdens het aanvragen geven ouders de uitgerekende datum op, het geslacht en natuurlijk hun persoonlijke gegevens. In ruil hiervoor ontvangen de toekomstige ouders een box met daarin een aantal producten voor hun baby. Ouders blij én de marketeers van Prénatal, Dyfrax, Pampers, kinderwagens, de babyspa, Nutricia, geboortekaartjes en de kinderopvang blij. Tijdens de zwangerschap én in de jaren daarna kunnen deze bedrijven goed inschatten wanneer het tijd is voor een nieuwe aankoop. Dus ineen krijg je advertenties voor rompertjes, een buggy, sinterklaascadeautjes of een kinderfiets.

Wie kun je nog meer bereiken?

Wil je aan de slag met adverteren op dit soort doelgroepsegmenten? Wij kunnen verschillende doelgroepen beschikbaar maken in Facebook, Snapchat, Instagram, Google en Display platformen. Een kleine greep uit de mogelijke segmenten:

  • Autobezitters
  • Gezinnen en dan selectie op aantal kinderen + leeftijd
  • Bruto gezinsinkomen
  • Doelgroepsegmenten zoals: Drukke gezinnen, emptynesters, luxe leven, actieve senioren, jan modaal etc.
  • Bepaalde WOZ waarde
  • Energielabel
  • Energieverbruik
  • Motivaction doelgroepen zoals: Moderne burgerij, opwaarts mobielen, gemakmensen, maatschappelijke idealisten etc.

Big data in marketing gaat voorbij de cookies

Als op termijn de cookies verdwijnen, staat Big Data voor ons klaar. De segmenten die we kunnen inkopen zijn zeer specifiek en veel kwalitatiever dan de standaard doelgroepselectie in bijv. Facebook.

Benieuwd naar een try-out voor jouw campagne? Klaar voor the next level? Neem contact op voor meer informatie.