Amazon
Advertising
Hoe pak je Amazon Advertising aan? Wij leggen het in dit artikel uit. Wil je daarna meer weten? Bel met een van onze specialisten.
Amazon is één van de grootste marktplaatsen ter wereld en groeit sneller dan bamboe. Ook in Nederland. Als je een webshop of een (offline) retail winkel beheert, is het slim om zo vroeg mogelijk te starten met het verkopen via Amazon. Jij moet aan de slag met ‘platform marketing’!
Wat is platform marketing?
Sinds een aantal jaar is de omzet van externe aanbieders op Bol.com en Amazon exponentieel gestegen. Via deze kanalen kunnen verkopers hun eigen producten ‘white labelen’ en zo een eigen merk opbouwen.
Het voordeel van het verkopen op deze platformen is dat je een specifiek product verkoopt waar een consument op dat moment direct naar op zoek is. Daarnaast hebben deze bedrijven vaak ook verzendprogramma’s waar jij als verkoper gebruik van kunt maken. Denk aan ‘Fulfillment By Amazon’ of LVB ‘Logistiek Via Bol’. Via deze weg profiteer je van lage pick, pack en verzendkosten.
Amazon Advertising is dé tool voor adverteerders
Amazon Advertising is dé tool voor adverteerders die hun producten en merken willen promoten. Het platform biedt de mogelijkheid om direct in contact te komen met miljoenen klanten op Amazon. Of je nu groot of klein bent, Amazon Advertising biedt nauwkeurige targetingopties, waardoor je advertenties gericht zijn op jouw doelgroep. Met Amazon Advertising kun je jouw verkoop en zichtbaarheid op het platform vergroten en je merk laten groeien.
Tip 1: Begin met een goed onderzoek
Juist op platformen is het belangrijk om bovenaan in de zoekresultaten te komen. Wánt – zo wordt gezegd – die pakken de meeste sales. In de basis begint dat met een goed zoektermenonderzoek. De kwaliteit van het zoektermenonderzoek bepaalt voor een groot deel het succes van al jouw marketinginspanningen.
Zorg vervolgens dat alle zoekwoorden verwerkt zijn in je productbeschrijving, optimaliseer je titels én gebruik goede afbeeldingen. Dit zijn de basisvoorwaarden om te starten met Amazon Advertising.
Tip 2: het aantal verkopen fungeert als vliegwiel
Het belangrijkste om te onthouden wanneer je aan de slag gaat met Amazon Advertising: het aantal verkopen fungeert als een vliegwiel. Dat wil zeggen, hoe meer je verkoopt, hoe hoger je in de resultaten komt, waardoor je vervolgens weer meer verkopen en reviews krijgt.
Hoe werkt Advertising op Amazon?
Adverteren op Amazon doe je door te bieden op bepaalde zoekwoorden. Dit heet ook wel PPC (Pay Per Click) adverteren. Het principe is hetzelfde als bij Google Ads, maar de opties zijn over het algemeen meer beperkt.
Er zijn drie verschillende strategieën binnen Amazon Advertising:
Bieden op individuele zoekwoorden om zo je product te laten zien.
Bieden op zoekwoorden om zo aankopen te stimuleren voor je merk. Hier kun je ook video gebruiken om naamsbekendheid voor je product te genereren.
Bieden op zoekwoorden of interesses. Hier is het mogelijk om ook remarketing in te zetten. Deze display advertenties kunnen ook buiten Amazon getoond worden.
Tip 3: Een goede campagnestructuur binnen Amazon Advertising
Voor een goede campagnestructuur is het verstandig om een soortgelijke structuur aan te houden als op Google. Dat wil zeggen dat je 1 campagne laat sturen op je eigen merk, 1 campagne laat sturen op de zoekwoorden vanuit je zoekwoordenonderzoek en 1 campagne laat sturen op de merknamen van je concurrenten.
Wat kun je bereiken met Amazon advertising?
- Nieuwe klanten vinden
- Vergroten naamsbekendheid
- Bestaande klanten aanspreken
- Conversies genereren d.m.v. automatisering en remarketing
- Klanten speciale aanbiedingen doen
Amazon Product Advertising API
De Amazon Product Advertising API helpt je om jouw productgegevens makkelijk en snel in Amazon te integreren. Wij kunnen hiermee aantrekkelijke productpagina’s maken. Zo profiteer jij snel van de mogelijkheden van Amazon Advertising.Tip 4: Inzetten op zoekwoorden
Net zoals bij Google, heb je binnen Amazon verschillende zoektypen die je kunt gebruiken als setup voor je zoekwoorden (broad, phrase en exact). Om de juiste zoekwoorden te vinden én te zien waar jouw concurrenten op scoren, is het aan te raden hier een externe tool voor te gebruiken.
Bij Amazon zijn de tools JungleScout en Helium10 de meest populaire tools voor een goed zoekwoordenonderzoek. Zeker de Reverse ASIN Lookup tool geeft goed inzicht in welke zoekwoorden goed voor jouw concurrenten werkt, en waar jij – naar alle waarschijnlijkheid – ook goed op zult scoren.
Tip 5: Zet het budget eerst hoog in
Het budget wat je zou moeten uitgeven is afhankelijk van wat je wil bereiken. Wanneer je een Amazon product launch doet, is het verstandig je budget en biedingen hoger in te zetten om verkopen en reviews te genereren. Op deze manier ga je je conversieratio verhogen en kom je hoger in de organische zoekresultaten terecht. Dit kan ervoor zorgen dat –zeker in het begin– je advertenties niet direct winstgevend zijn.
Maar wellicht heb je al mooie plekken in de zoekresultaten weten te bemachtigen. Dan kan het verstandig zijn je algehele budget te verlagen om zo alleen ondersteunend te werken voor je organische posities. Hierdoor zullen je advertentiekosten per verkoop dalen en ga je naar een winstgevend niveau.
Remarketing
Remarketing is over het algemeen niet mogelijk op Amazon. De enige manier om remarketing toe te passen binnen het Amazon Advertising platform is door Sponsored Display te gebruiken. Hierbij kun je instellen dat je met Display advertenties potentiële klanten nog een keer kunt bereiken op het Amazon platform en daarbuiten. Het voordeel hiervan is dat gebruikers die jouw productpagina al een keer hebben bekeken, een hogere kans hebben om te converteren. Hierdoor kun je een hogere ROAS verwachten.Interesse
Ben je enthousiast geworden na bovenstaande uitleg over Platform Marketing? Bij CARAMBA! hebben we verschillende specialisten die jou meteen een voorsprong geven t.o.v. je concurrenten.
Neem contact op om vrijblijvend te kijken hoe we jou kunnen helpen.