Onmisbare strategie
Voor elke organisatie is online marketing een essentieel onderdeel van de naamsbekendheid, zichtbaarheid, en dus van de groeiambitie. Het is namelijk dé manier om de juiste mensen aan jouw merk te verbinden.
Het kan de deuren openen naar onbeperkte mogelijkheden, maar de concurrentie is hevig. Want tja, jij bent natuurlijk niet de enige die met een boodschap.
Juist omdat die concurrentie zo hevig is, is het van belang om een robuuste marketing strategie te formuleren. Hoe kun jij anders jouw onderscheidende vermogen aan de wereld laten zien?
Natuurlijk helpen wij je hiermee. Daar zijn we tenslotte voor! Daarom geven we je hier graag een goed overzicht van de online marketing fundamenten.
Search Engine Optimization (SEO)
Zoekmachines zoals Google en Bing zijn de wegwijzers van het internet. In het Engels noemen we die natuurlijk ‘Search Engines’, en zij leiden hun gebruikers naar de meest relevante inhoud van websites, op basis van de door hen ingevoerde zoekwoorden. Het optimaliseren hiervan heet Search Engine Optimization, of SEO in het jargon.
SEO is de techniek die een website optimaliseert om beter te presteren in de zoekresultaten, waardoor de zichtbaarheid van een website (en dus merk) vergroot wordt. De zoekmachines vinden jouw website daardoor relevanter, en zullen ‘m dus eerder in de zoekresultaten naar voren laten komen bij een relevante zoekterm.
Kortom: Met een goede SEO strategie haal je relevant publiek op een organische manier naar je website toe!
Trefwoordenanalyse
Trefwoorden vormen de basis van SEO. Want het identificeren van de juiste trefwoorden, die relevant zijn voor jouw producten, diensten, en expertise zijn natuurlijk waar het eigenlijk om draait. Daar zoekt jouw doelgroep tenslotte op!
Als jouw website niet gevonden wordt met de trefwoorden waarop je wel gevonden wil worden, hebben we nog een flinke weg te gaan. Die trefwoorden moeten zorgvuldig in de inhoud van de website en haar pagina’s worden geïntegreerd om organische zichtbaarheid te vergroten.
Natuurlijk is het wel van belang dat die trefwoorden ook daadwerkelijk relevant zijn bij jouw producten of diensten, want anders is je potentiële klant alweer vertrokken.
Contentmarketing
De content, ook wel gewoon de ‘inhoud’ op z’n Hollands, is waar veel online marketing op draait. Het is belangrijk om waardevolle content te creëren die resoneert bij jouw doelgroep.
Deze waardevolle content bouwt autoriteit op (a.k.a. thought leadership) en helpt bezoekers bij het maken van hun keuze. Goede content bestaat ook uit blogs, artikelen, en whitepapers bijvoorbeeld.
Blogs en artikelen
Schrijven maar! Blogs, artikelen en whitepapers zijn hele goede manieren om te laten zien dat jij dé expert in jouw veld bent. Je kunt je kennis delen, inzichten bieden, en de expertise van jouw organisatie etaleren.
En natuurlijk hoef je die niet alleen op je website te houden. Spread the word! Deel die expertise op social media, de websites van vakbladen, of relevante fora.
Wat natuurlijk ook mooi meegenomen is, is dat wanneer jij jouw blogs en artikelen goed vult met de juiste relevante trefwoorden, dan werkt dat versterkend op de SEO-waarde van jouw website. Win-win-win!
Social Media
Zoals hierboven staat, kun je natuurlijk de verschillende social media inzetten als podium om jouw waardevolle content op te delen.
Dat is niet per se een eenzijdig verhaal – het mooie van social media is dat het wezenlijk sociaal is. Vraag dus om comments, feedback, en reacties, en ga daar vervolgens verder op in.
Communiceer met jouw publiek! Kijk wat de juiste aanpak is op welke platform (LinkedIn en TikTok zit nogal wat verschil in…), en kom in contact met jouw doelgroep op een persoonlijke manier.
Strategie per platform
Hoe je op LinkedIn communiceert is echt anders dan op TikTok of Instagram. De verschillende platformen vragen om een verschillende strategie. Veel bedrijven gaan de fout in door één lijn te trekken, en daarmee hun doelgroepen per platform te negeren.
De kern is hetzelfde: Je wil de aandacht van jouw doelgroep door relevante inhoud te delen. Maar de vorm is een andere afweging.
E-mailmarketing
E-mail als marketingmiddel werkt gewoon nog steeds ontzettend goed. Gebruik de e-mail vooral als middel om direct te communiceren met je fanbase. Via dit kanaal kun je de mensen in je database verder opwarmen, contact onderhouden en loyaliteit bevorderen.
Zorg voor een pakkend onderwerp, een makkelijk leesbare tekst voor op mobiel, en je hebt contact. Creëer nieuwsbrief-campagnes en -flows die onderscheidend zijn, waar mensen op aanhaken, en waardoor ze met jou in contact willen zijn. Het is goed voor je conversies!
Meer weten?
Bovenstaande onderdelen zijn een greep uit de mogelijkheden van online marketing. Maar er zijn nog véél meer tools en platformen. Meer weten? Neem even contact op met onze professionals!