Wat is
Influencer Marketing
Als je door Instagram scrolt zie je geregeld promoties en partnerships voorbijkomen. Eerst zag je dit vooral bij ‘grote’ influencers met meer dan 50.000 volgers. Maar al snel werden ook de micro-influencers ontdekt. Hoe werkt influencer marketing en is het ook iets voor jou? Wij vertellen er graag alles over.
Wat is influencers marketing?
Laten we beginnen met wat influencer marketing precies is. Zoals hierboven kort omschreven, gaat het om het promoten van producten of diensten door een influencer op een social media kanaal. Dit kan een betaalde influencer samenwerking zijn, of een barterdeal. Influencers zijn onder te verdelen op basis van het aantal volgers:
– Tot 5.000 volgers zijn nano-influencers
– Tussen 5.000 en 10.000 zijn micro-influencers
– Tussen 10.000 tot 50.000 volgers zijn macro-influencers
– Meer dan 100.000 volgers zijn mega-influencers
Let op: laat je als adverteerder niet verleiden door het (grote) aantal volgers van een influencer. Interessanter is om te kijken naar het bereik en de interactie.
Bereik je doelgroep op social media
Influencer marketing gaat om het bereiken van een specifieke doelgroep op social media. Vooral Instagram en Youtube zijn de kanalen waar influencer marketing een plaats heeft gekregen. Voor ondernemers is het natuurlijk interessant om te onderzoeken of ze via een influencer hun product of dienst kunnen promoten bij hun doelgroep. Doorgaans hebben influencers een bepaald thema waar ze graag over vertellen. Denk aan het gezinsleven zijn, food, gezondheid, beauty, tech, games of fashion.
Influencers marketing trends
- Livestream shopping
- Content creatie voor bedrijven en merken
- Meetbaarheid van influencer marketing campagnes
- Authenticiteit van de samenwerking
Een van de nieuwste trends binnen influencer marketing is livestream shopping. Zie het als een productvideo, niet door het merk of de ondernemer zelf gemaakt, maar live in een stream op Instagram, Facebook of YouTube. De influencer kan het product laten zien en eventueel live testen. Zo krijgen volgers een eerlijke kijk op het product, kunnen ze vragen stellen én kunnen ze het product direct aanschaffen.
Je bent als ondernemer misschien gewend om je eigen content te creëren. Of je nu zelf een post of video maakt of dat een van jouw teamleden dit doet. Content creatie gebeurd vaak in-house. Maar heb je er wel eens over nagedacht om influencers jouw content te laten maken? Deze content kun jij weer inzetten voor organisch bereik op social media of als advertentie in jouw digital marketing strategie.
De mediabudgetten voor influencer marketing worden steeds groter. Dat betekent ook de meetbaarheid van influencer campagnes meer aandacht verdiend. Wij als marketeers en jij als ondernemer wil uiteindelijk weten wat de campagne oplevert. Dit kan door het gebruik van kortingscodes, links met utm-codes en cijfers van de influencers zelf.
Authenticiteit is tegenwoordig een van de belangrijkste pijlers bij een samenwerking met influencers. Zorg ervoor dat de match tussen jouw merk of dienst en de influencer klopt. Dit is belangrijk voor de geloofwaardigheid van jouw influencer campagne. Klopt de samenwerking niet helemaal? Dan prikken de volgers van de influencer hier zo doorheen. Zonde van alle moeite en budget.
Waarom influencer marketing
Waarom zou je als ondernemer naast alle andere campagnes op Google en Social Media ook nog een influencer marketing campagne opzetten? Het antwoord is simpel: voor het bereiken van jouw doelgroep. Een influencer, de naam zegt het al, beïnvloed zijn of haar volgers met échte verhalen en ervaringen. Je komt heel dicht bij jouw doelgroep en als je zorgt voor een oprechte aanpak (authenticiteit) en the perfect match tussen jou en de influencer, dan zorgt influencer marketing voor extra naamsbekendheid, bereik én sales.
Dus, wil jij een influencer marketing campagne?
Laten we samen aan de slag gaan met het uitstippelen van de juiste influencer marketing strategie. Wij helpen je met het kiezen van de juiste KPI’s, de creatieve insteek, het matchen van de influencers en het meten van de campagneresultaten.
Let’s work together