Facebook advertising

social media – advertising – Meta – instagram

Advertising on Facebook, how do you go about it? Setting up some ads is relatively easy, but to actually get results is different cake! Consider setting up the pixel, custom conversions, and setting up a remarketing campaign.

Want to know more? Then read on!

Facebook advertising

Facebook advertising is one of the most accessible ways of advertising. It is possible for any entrepreneur, even if you have a small budget.

Facebook’s platform is ideal for reaching your target audience. The majority of Dutch people have an account and the app is easily scrolled through several hours a day. The big advantage is that advertising through Facebook is efficient and cost-effective because your ads are shown only to people within your target audience.

As you can imagine, the final cost varies by advertiser. Still, based on our experience and benchmarks, we can estimate the cost for your business.

The cost of advertising through Facebook is determined through an ad auction. Facebook ad buying works according to an auction system. This bidding system holds a virtual auction for each ad. This takes into account the target audience, time of day, competition and more.

Below is an overview of the average cost of Facebook advertising and different objectives. These costs are an indication and may vary.


Costs Facebook Advertising

Cost per action

Brand awareness

€5 per 1,000 impressions

Website Visitors

€0.30 to €1.50 per click to website

Cost per sale

Depending on the price of product or service

What you need to fully understand is that Facebook works based on data. It combines machine learning with your input (your ads vs. their algorithm).

Based on your results, Facebook gives you a “relevance score. This score shows how well your ad resonates with the people you want to reach. The higher your ad’s relevance score, the better it performs. In other words: The higher the relevance score – the lower your cost per conversion.

Facebook rates your ads on a scale of 1-10. Tip: A score below 5 is bad.

Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Via de Facebook advertentiebibliotheek kun je precies zien welke advertenties je concurrenten inzetten. Houd dit een tijdje in de gaten en je krijgt een goede indruk welke advertenties voor hen goed lopen. Een gouden kans voor inspiratie! 🙂

Facebook Advertentiebeheer

Om te starten met adverteren heb je Facebook Advertentiebeheer nodig. Deze omgeving is voor een marketeer wat een cockpit is voor een piloot. In advertentiebeheer kan je bijna alles regelen wat met het adverteren op Facebook te maken heeft.

Het opzetten van advertentiecampagnes is een stapsgewijs proces waarbij je steeds meer instellingen kunt toevoegen. Je bepaalt de doelstelling, je doelgroep en waar de advertentie moet worden weergeven. Ook kan je meerdere advertenties tegelijkertijd beheren in Facebook advertentiebeheer.

Naast het maken en aanpassen van de advertenties is er nog een ander heel belangrijk punt wat je kan doen met Facebook advertentiebeheer. Je kan namelijk inzien hoe een advertentie presteert! Met de juiste gegevens kan je ervoor zorgen dat er in de toekomst meer resultaat wordt behaald.

Wil jij succesvol adverteren op Facebook? Neem contact op en wij ondersteunen bij het inrichten van een salesgerichte funnel.

In 6 stappen een Facebook ad

Er zijn veel keuzes die je moet maken voordat je op Facebook kunt adverteren. Elk van deze keuzes heeft invloed op de hoogte van de advertentiekosten. In een notendop:

  1. Maak een Facebook Business manager aan
  2. Maak een Facebook Pixel en plaats deze op je website.
  3. Maak doelgroepen en stel custom conversions in.
  4. Maak een campagne, kies de juiste doelstelling, en looptijd.
  5. Maak een advertentieset, bepaal de plaatsingen en richt doelgroepen in.
  6. Maak de advertenties aan, voeg UTM’s toe en bewerk de advertenties per plaatsing.

De campagnes zijn opgezet en staan online. Wat nu? Dan begint het echte specialistenwerk. Elke zoveel dagen kun je de online advertenties bijsturen voor maximaal resultaat. Maar niet te vaak of teveel! Want dan gaat je campagne weer opnieuw de leerfase in… 

Facebook reclame tips

  • Kies een goede afbeelding!
    Er wordt vaak eerst gekeken naar de afbeelding. Zorg er dus voor dat de afbeelding opvalt en aanspreekt! Als je dit niet doet, loop je het risico dat mensen gewoon doorscrollen. Dit zou zonde van je geld zijn.
  • Zorg voor de juiste afmetingen van je afbeelding
    Facebook is op verschillende devices te gebruiken. Het is dan niet de bedoeling dat de afbeelding op de desktop er heel anders uitziet dan de afbeelding op de smartphone, of andersom. Zorg daarom voor de juiste afmetingen! 
  • Maak gebruik van video
    Een afbeelding is leuk, maar een video is geweldig! Met een video trek je meer aandacht, door de bewegende beelden en bijvoorbeeld geluid. Zorg er wel voor dat je video direct zichtbaar is, en niet doorgelinkt wordt naar een website of YouTube.
  • Gebruik advertentiebeheer
    Met advertentiebeheer kun je ontzettend veel instellen op basis van verschillende doelen. Hiermee zorg je voor optimaal resultaat en de best passende functionaliteiten bij jouw doel.
  • Stel een bestedingslimiet in
    Door een bestedingslimiet in te stellen, kom je niet achteraf voor onaangename verrassingen te staan. Je kunt niet meer uitgeven dan dit limiet. Je hebt er geen omkijken meer naar, en je kunt zeker zijn van dit budget.
  • Bepaal het doel en de doelgroep
    Zonder een concreet doel kan de advertentie op de verkeerde plek komen te staan. Ook kan het bij de verkeerde doelgroep terecht komen. Voorkom dit, want anders heeft jouw advertentie weinig zin.

Let’s work together

Next level!

Bovenstaande uitleg omvat de mogelijkheden van Facebook advertenties in een notendop. Wil je next level? Dan kun je vertrouwen op onze experts!

We zijn performance gedreven, hebben meer mogelijkheden en zullen proactief op zoek naar nieuwe kansen om jouw resultaat te maximaliseren. 

Neem hieronder contact met ons op!