Wat is social media marketing?
Social media marketing is het bij elkaar brengen van alle online ‘sociale’ kanalen. Deze kanalen kunnen organisch zijn of worden gepromoot door middel van het inzetten van online advertenties. Per platform is er een andere strategie en andere vorm van content nodig om de boodschap over te brengen. Bij het ene platform kan de ene vorm erg goed werken, welke bijvoorbeeld bij een andere helemaal niet goed presteert.
✓ Wat is het verschil met search engine marketing?
✓ Adverteren op TikTok
✓ Adverteren op Instagram en Facebook
✓ Wat kost het uitbesteden?
Waarom social media marketing?
Tiktok, Instagram, Youtube, Linkedin, Twitter of Pinterest. Het is bijna niet meer weg te denken in de dagelijkse levens van veel mensen. Er zijn zoveel verschillende platforms waar mensen dagelijks een enorme hoeveelheid van hun tijd en aandacht aan besteden. Op Tiktok wel tot 90 minuten per dag en wordt de app wel 8 (!) keer geopend op een dag.
Binnen de social media marketing zijn er een scala van mogelijkheden om deze aandacht op te eisen van de gebruiker en jouw merk of product beter onder de aandacht te brengen.
Voor wie is social media marketing?
Eigenlijk is social media marketing voor iedereen, maar niet voor iedereen in dezelfde mate. Sommige merken of producten zijn niet echt ‘social’ gedreven. Denk bijvoorbeeld aan de bouwmarkt. Veel producten zijn intentie gedreven (ofwel vraaggedreven). Als jij geen hamer nodig hebt, dan ga je niet vanuit een ‘impuls’ een hamer aankopen.
Maar wanneer je een hamer nodig hebt én de eerste winkel die bij je opkomt, is de Hornbach… Dan kan dat een resultaat zijn van social media marketing, omdat je ze regelmatig voorbij ziet komen op sociale kanalen.
Verschil tussen social marketing en search marketing
Social marketing en search engine marketing gebruik je voor verschillende doeleinden. Het ene draait om pull-marketing en het andere is push-marketing.
Een doelgroep in Google heeft een zoekintentie en is dus zelf direct op zoek naar een bepaald product (pull-marketing). Social media marketing is meer impuls gedreven. Je ziet een leuke advertentie, klikt erop en misschien koop je het (push-marketing).
Het ene beter als het andere? Niet per sé. Wat goed werkt bijvoorbeeld is om een doelgroep op te bouwen met websitebezoekers in de afgelopen 30 of 60 dagen en hen met berichten op social terug naar de website te krijgen door bijvoorbeeld een ‘lead magnet’ of tot aankoop over te laten gaan door middel van een kortingscode.
Waarom adverteren op Instagram?
Instagram is onderdeel van het ‘Meta’ platform, waar Facebook ook onder valt. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken is Meta (Facebook en Instagram) nog steeds het grootste platform als we naar het aantal actieve gebruikers kijken wereldwijd. Dit was in Maart 2022 namelijk 3,83 miljard gebruikers (!!).
Via de Meta Ads manager (vroeger Facebook Ads Manager) kun je advertenties maken voor beide platformen.
Op Instagram kun je nog steeds winstgevend adverteren, en de mogelijkheden worden steeds beter. Maar ook jij als merk moet steeds creatiever worden, en daarbij is het belangrijk dat je nadenkt over welke soort content jouw doelgroep het beste aanspreekt. En wellicht moet je hiervoor samenwerken met influencers/content creators.
Kosten adverteren op Instagram
Het is logisch dat je alleen geld uit wil geven op Instagram als het ook daadwerkelijk iets oplevert. Daarom is het altijd goed om te beginnen met het goed inzichtelijk hebben wat jouw kosten zijn, en dan zou je op basis van jouw doelstellingen het maandelijkse budget kunnen bepalen.
Dat kan namelijk volledig teruggerekend worden als je de CPM, CTR en conversie percentage op je website weet. Volgens Adstage was de gemiddelde CPM $6,09, de gemiddelde CTR 0,88% en de gemiddelde CPC $0,67 in 2022 tot nu toe.
Tiktok
Geen advertenties, maar Tiktoks
Op TikTok maak je geen advertenties, maar Tiktoks… is een een veelgehoorde kreet. Wat hiermee bedoelt wordt is dat dezelfde advertenties die ingezet worden op Instagram of op Facebook zullen waarschijnlijk niet 1:1 werken op TikTok. Dit komt 1) omdat het formaat veel verschilt van Facebook en Instagram. 2) de intentie anders is en Tiktoks vrijwel altijd vanuit het perspectief van een persoon gemaakt worden.
Hetzelfde als Instagram?
Adverteren op TikTok is een voorbeeld van social media marketing, maar het platform en de gebruikers zijn heel anders t.o.v. de gebruikers op Instagram. TikTok is echt een ‘entertainment platform’, waarbij Instagram meer een ‘social platform’ is. De aandachtspanne van een TikTok gebruiker is bijvoorbeeld ook lager dan van de gebruikers op Instagram of Facebook.
Tiktok organisch versus Tiktok betaald
Je hebt twee manieren waarop je ‘aanwezig’ kunt zijn op Tiktok, dat is via Tiktok Organische posts en Tiktok betaalde advertenties.
1) Tiktok organisch
Hier maak jij video’s vanuit jouw bedrijf (of je huurt daar TikTok creators voor in) en plaatst deze op het platform. Wat TikTok erg interessant maakt is dat de kans op het Viral gaan erg groot is wanneer de video goed is. Dat wil zeggen dat dit een erg lucratieve manier kan zijn om te starten met TikTok. Meegaan met populaire trends of hashtags op TikTok kan erg helpen met de kans om viral te gaan. En jouw verkopen kunnen (letterlijk) door het dak heen gaan.
Zo heeft een TikTok trend ervoor gezorgd dat het schoonmaakproduct ‘The Pink Stuff’ ervoor gezorgd heeft dat het volledig uitverkocht en prijzen daardoor de pan uitrezen. Meer voorbeelden over hoe TikTok trends verkoop omhoogdreven? Lees hier meer.
2) TikTok betaalde advertenties
TikTok begrijpt heel goed wat het kost om een goede combinatie te maken tussen organisch en betaald. Er zijn wel tot 6 verschillende advertentiemogelijkheden, maar hieronder een kort overzicht van de twee belangrijkste (en meest impactvolle) advertentie mogelijkheden:
In-feed ads
Dit soort TikTok advertenties verschijnen als mensen door hun “for you page” (FYP) scrollen.
In-Feed advertenties kunnen tot 60 seconden lang zijn (hoewel video’s tussen 9 en 15 seconden de “sweet spot” lijken te zijn). TikTok’ers kunnen ook reageren op deze advertenties via likes, commentaar (soms) en shares. Aan de andere kant zijn deze advertenties ook over te slaan.
Spark Ads
Met Spark-advertenties kunnen merken hun bestaande TikTok-content en user generated content promoten (in plaats van nieuwe video’s te maken). Net als In-Feed advertenties, zien deze advertenties eruit als organische content. Dat komt omdat ze in-feed verschijnen zonder de scroll-ervaring te onderbreken.
Maar in tegenstelling tot In-Feed advertenties, kunnen Spark advertenties linken naar een TikTok account in plaats van alleen een landingspagina.
Andere opties die je hebt om te adverteren op TikTok zijn; Topview Ads, Brand Takeover Ads, Branded Hashtag Challenge Ads en Branded Effect Ads.
Uitbesteden social media en social media beheer
Voor veel merken is het managen van de sociale media vaak in praktijk toch lastiger dan gedacht. Jouw core business is het runnen van jouw bedrijf, en dan komt het managen van de social media er vaak nog als een ‘extra’ taak bij. Welke dan vaak als laatste op de prioriteitenlijst komt te staan…
Wat houdt dat in?
Wij helpen jou met organisch en betaalde social media marketing. Als social media marketing bureau hebben wij alle kennis en experts in huis zodat jij je niet druk hoeft te maken over de laatste ontwikkelingen, advertentie designs, teksten en het aannemen van een social media manager. Wij verzorgen jouw campagnes van A tot Z en helpen je om de juiste doelgroep te bereiken.
Kosten van uitbesteden social media marketing
Het onderhouden van social media campagnes en berichten kost veel tijd. Je hebt fotografen, content creators, designers en copywriters nodig om het écht goed te doen. Daarnaast kan het lastig zijn om de juiste mensen te vinden die jouw merk van binnen en buiten begrijpen en dat ook zo naar buiten kunnen brengen.
Als social media bureau doen wij dit op dagelijkse basis voor mooie merken. Wij werken met een in-house designer, copywriters, content creators en fotografen. Door een pakket af te nemen ben jij in één klap volledig ontzorgd en wordt jouw social media professioneel aangepakt voor een fractie van de kosten.
Neem contact op voor alle mogelijkheden en een prijs op maat voor jouw social media beheer.
Creatieve en opvallende campagnes
Waar zoeken mensen naar? Waar laat de concurrentie kansen liggen? Dankzij onze slimme SEO-strategie steeg het aantal organische bezoekers met +36.000! personen in één jaar.
De uitdaging? Een jongere doelgroep interesseren voor kunstuitleen. Het resultaat? +380 leads met één campagne.
Dankzij onze datagedreven aanpak bouwen wij advertentiecampagnes die zich terugverdienen. Voor Fairytabs hebben we +1.000 advertenties getest om de optimale strategie te ontwikkelen.
Let's START
Wake up! Wat is jouw marketinguitdaging? Onze marketeers en creatives staan voor je klaar. Vraag vrijblijvend een offerte aan.👇