WAT IS ONLINE LEAD GENERATIE?

Als bedrijf is het van cruciaal belang dat leadgeneratie voorop loopt bij elke digitale marketingcampagne die je onderneemt en dat je begrijpt wat leadgeneratie is.

Het digitale tijdperk heeft de manier waarop we zaken doen veranderd. De tijd dat het promoten van je bedrijf betekende dat je een advertentie in de krant moest plaatsen of een flyercampagne moest lanceren en van deur tot deur aan moest gaan, is (gelukkig) voorbij. 

Je kunt kiezen wie je wilt bereiken, en daarmee campagnes met uiterste precisie uitvoeren. Hiermee kun je campagnes voorspellen met als uitgangspunt het einddoel, de gebruiker. Hoe dat in zijn werk gaat hebben wij hieronder voor je op een rijtje gezet.

✓ Hoe werkt online lead generatie?
✓ Hoe kan je leads genereren?
✓ Hulp bij online lead generatie

HOE WERKT ONLINE LEAD GENERATIE?

Leadgeneratie kan worden gedefinieerd als het proces waarbij verwachtingen worden gevonden en omgezet in een persoon die interesse heeft in de producten en diensten van je bedrijf. Moderne merken maken gebruik van verschillende leadgeneratiestrategieën, zoals:

  • Bloggen
  • Email marketing
  • Social media marketing
  • Netwerken
  • Kortingsbonnen
  • Webinars
  • Website landingpagina’s

HOE KAN JE LEADS GENEREREN?

Voor het genereren van leads via elk kanaal is contenthosting op je website op het hoogste niveau vereist. Deze inhoud kan vervolgens via verschillende kanalen op de markt worden gebracht om potentiële leads te genereren. De enige uitzondering is wanneer je marketingplatform zelf ook voor conversies kan worden gebruikt, zoals in het geval van e-commercebedrijven die bijvoorbeeld rechtstreeks op Facebook of Instagram verkopen.

Zodra een lead is verkregen, wordt deze verzonden om te worden verwerkt zodat er gecontroleerd kan worden of ze in aanmerking komen voor direct contact met de verkoop of dat ze pre-sales verificatie nodig hebben. Marketingteams zouden idealiter hun eigen leadkwalificaties moeten hebben om het verificatieproces te verkorten. Dit zijn in feite aanvullende acties die als filter dienen om de koopintentie te verifiëren.

Deze acties omvatten doorgaans het downloaden van een item, dat gemakkelijk te organiseren is: een bestemmingspagina, een document of een call-to-action-knop. Andere methoden voor online kwalificatie van leads kunnen het bezoeken van een pagina op de site zijn, waarvoor het volgen van cookies/login/sitepixels vereist is, wat meer technologie-intensief is.

Andere populaire methodes zijn online evenementen – waarbij het publiek in wezen gratis moet komen opdagen bij een webinar of workshop. Met andere woorden, afhankelijk van welk kanaal je gebruikt voor online leadgeneratie, de uiteindelijke conversieactie kan een goede indicator zijn voor leadkwalificatie. 

Bij CARAMBA hebben wij een zeer ervaren team als het gaat om leadkwalificaties en helpen je hier daarom graag mee.

DE BELANGRIJKSTE VOORDELEN VAN INVESTEREN IN ONLINE LEADGENERATIE

Online leadgeneratie is zowel effectiever als goedkoper dan traditionele marketingkanalen. Vooral voor B2B-bedrijven, die vóór de komst van digitale marketing grotendeels moesten vertrouwen op advertenties in tijdschriften en mond-op-mondreclame om hun bedrijf te laten groeien, of als het bedrijf erg groot was, konden ze zich een tv- of krant-advertentie veroorloven.

Met de opkomst van digitale media is daar snel verandering in gekomen. Tegenwoordig zien B2B-bedrijven een traceerbare, voorspelbare en continue bron van leads uit online leadgeneratieprogramma’s.

Wat zijn de voordelen van leadgeneratie?

  • Verbeterde conversiepercentages
  • Verbeterde ROI
  • Kan worden uitbesteed
  • Hogere klanttevredenheid bij het matchen van je product met een potentiële klant

Aan de slag met online lead generatie?

Waar zoeken mensen naar? Waar laat de concurrentie kansen liggen? Dankzij onze slimme SEO-strategie steeg het aantal organische bezoekers met +36.000! personen in één jaar.

De uitdaging? Een jongere doelgroep interesseren voor kunstuitleen. Het resultaat? +380 leads met één campagne. 

Dankzij onze datagedreven aanpak bouwen wij advertentiecampagnes die zich terugverdienen. Voor Fairytabs hebben we +1.000 advertenties getest om de optimale strategie te ontwikkelen. 

Let's START

Wake up! Wat is jouw marketinguitdaging? Onze marketeers en creatives staan voor je klaar. Vraag vrijblijvend een offerte aan.👇

Contact

marketingbureau-haarlem