Google Analytics 4 (GA4)

Het succes van een (online)campagne hangt af van data. Want jawel, meten = weten. Hier zijn diverse tools voor, zoals Google Analytics. Dit levert maandelijkse cijfers op over je websitebezoekers en kun je kijken naar verschillende trends. Zoals welke pagina’s ze bezoeken, demografische gegevens of hoe ze überhaupt op je site zijn gekomen. Werk jij momenteel in Universal Analytics? 

Een nieuwe generatie van meten

Tot 2019 was Universal Analytics binnen Google dé tool voor het meten van gegevens uit de website. In 2019 kwam Google met een nieuwe generatie van analytics genaamd Google Analytics 4 (GA4). Een nieuwe versie die een paar kritieke punten uit Univeral Analytics verbeterd en de meetbaarheid van hedendaagse websites nog accurater rapporteert.

Vanaf juli 2023 wordt de definitieve stekker uit Google Analytics getrokken en blijft GA4 als alternatief over. Dus wat kun je dan zoal aan verbeteringen verwachten?

Meetbaarheid van website en apps in 1 plek

Met de nieuwste versie van Google Analytics heb je al je rapporten in 1 plek. 1 GA4 property kan gekoppeld worden aan zowel een website als een app zodat je binnen deze property direct kunt vergelijken. In Universal Analytics moest er altijd een losse property voor beide platformen aangemaakt worden en kon je alleen deze statistieken vergelijken aan de hand van aangepaste rapportages. Een kleine toevoeging dus voor wat extra gemak!

Het nieuwe datamodel

In de oudere versie van analytics werd data gemeten aan de hand van een sessie model. Deze versie meet data dus in sessies en per pagina. Dit model werkt over het algemeen goed maar in gedachten houdende dat moderne websites vaak een one-pager zijn is dit natuurlijk niet optimaal. De data van dit soort websites vertelt niet veel over het gedrag van de websitebezoeker. Daarom is er bij GA4 gekozen voor een event-based model. Hierbij wordt elke interactie (bijv. een klik, of het behalen van een scroll-diepte) gemeten en gerapporteerd om nog meer inzicht te bieden in het gedrag van websitebezoekers. Hieruit wordt feedback gehaald wat gebruikt kan worden om de zwakke punten van jouw website te verbeteren.

De vervanger voor Third-Party Cookies

GA4 bevat nieuwe technologie die nog wel eens goed kan uitkomen bij het verdwijnen van Third-Party Cookies. Bij het verdwijnen van Third-Party Cookies vanwege privacy concerns gaat ook veel data verloren voor bedrijven. Aan de hand van machine learning binnen GA4 kan dit gat mogelijk weer opgevuld worden. Machine learning kan namelijk potentieel doelgroepen herkennen op basis van historische data. Hoe effectief dit daadwerkelijk gaat zijn moet nog blijken.

 

De overstap naar GA4 is een noodzakelijke actie door het verdwijnen van Universal Analytics. Een vervelende stap voor velen die jaren aan data hebben opgebouwd in Universal Analytics, aangezien deze data niet geïmplementeerd kan worden in GA4. Gelukkig zitten er ook genoeg voordelen aan die reden geven tot het overstappen naar het vernieuwde platform.

Let's START

Wake up! Wat is jouw marketinguitdaging? Onze marketeers en creatives staan voor je klaar. Vraag vrijblijvend een offerte aan.👇

Ons werk

Waar zoeken mensen naar? Waar laat de concurrentie kansen liggen? Dankzij onze slimme SEO-strategie steeg het aantal organische bezoekers met +36.000! personen in één jaar.

De uitdaging? Een jongere doelgroep interesseren voor kunstuitleen. Het resultaat? +380 leads met één campagne. 

Dankzij onze datagedreven aanpak bouwen wij advertentiecampagnes die zich terugverdienen. Voor Fairytabs hebben we +1.000 advertenties getest om de optimale strategie te ontwikkelen.